Home Thema'sGeloven Leer de Bijbel op een nieuwe manier lezen!

Leer de Bijbel op een nieuwe manier lezen!

door Daniëlle Heerens

Laat ik het meteen maar zeggen: ook in de Bijbel zelf veranderen meningen door de tijd heen weleens.

Neem het verhaal over de volkstelling van koning David, dat staat in het bijbelboek 1 Kronieken. Het lijkt in een aantal passages verdraaid veel op wat er staat in het boek 2 Samuel. Men zegt wel dat de schrijver van het boek Kronieken die oude verhalen graag wilde herschrijven vanuit een Judees gezichtspunt. En dat is interessant, want in 2 Samuel 24 wordt verteld dat God David aanzet tot een volkstelling. Maar 1 Kronieken 21:1 zegt dat Sátan David tot die telling bewoog.

Nu werd het hele gebeuren van die volkstelling eigenlijk als iets heel fouts gezien: die stoere David moest zo nodig weten hoeveel onderdanen hij wel niet had. Volgens het boek Samuel inspireert God zelf David tot deze telling. Dus tot iets slechts. Maar een paar eeuwen later zit de schrijver van Kronieken deze tekst te lezen en denkt bij zichzelf: God zet mensen toch niet aan tot iets slechts? Zo is God niet. In zijn tijd had men wat andere inzichten over de vraag waar het kwaad vandaan komt. En ja hoor, hij maakt ervan: Sátan zette David aan tot de volkstelling.

Als je nu van mening bent dat de Bijbel als een soort betonblok uit de hemel is komen vallen, dan hebben we hier een flink probleem, want dan zit er in een van de teksten dus een fout. Het is óf God óf Satan. Maar als je gelooft dat de inspiratie van de heilige Geest om de Bijbel te schrijven door mensen is hééngegaan, wordt het heel anders. Dan is er iets van die mensen te herkennen in de manier waarop ze schrijven en denken. En dan blijft de Bijbel natuurlijk nog steeds het Woord van God, maar op de wijze zoals God altijd graag met mensen werkt: door hen heen, samen met hen, als verbondspartner.

Volgens mij is een van de grote vragen: hoe bepaal je nu welke zaken uit het Oude en Nieuwe Testament iets van een bepaalde cultuur zijn en welke zaken voor alle eeuwen gelden? Wat zijn je argumenten daarbij? En dan gaat het ook vooral om ethische voorschriften. Binnen de kerken in Nederland wordt er heel verschillend over deze vraag gedacht. Bijvoorbeeld: Als je bij de ene kerk hoort, vind je dat een vrouw altijd een rok moet dragen en dat ze een hoed op moet als ze naar de dienst gaat. In de andere gemeente draagt iedereen de laatste mode.

Hoe kun je nu recht doen aan de boodschap van het Evangelie, terwijl je ook iemand bent die in de 21ste eeuw leeft?

Drie spelregels:

  • Eerst heel goed lezen wat er in een bepaalde tekst precies gezegd wordt. Soms is dat al lastig genoeg.
  • Dan onderzoeken wat de achtergronden van het bijbelboek zijn. Hoe men in die tijd dacht, hoe de omstandigheden waren, tegen wie het gezegd is, enzovoort.
  • Met bovenstaande kennis vraag je je af wat het nu nog zou kunnen betekenen. Dat is iets heel anders dan de tekst aanpassen aan onze tijd, want misschien moet onze tijd wel aangepast worden aan het bijbelgedeelte.

Het is een prachtig avontuur om de Bijbel op deze manier te benaderen en het brengt de rijkdom van het Boek der boeken alleen maar sterker naar voren. Ik wens u er veel succes mee! En zegen!

Tekst: © Elisabethbode (Rob Favier)

 

De Elisabethbode is een magazine ingaat op actuele geloofs- en levensvragen van mensen van vandaag. Het biedt op persoonlijke manier bemoediging en steun vanuit het christelijk geloof. Dat gebeurt in een gevarieerde mix met verhalen van mensen over hoe zij het geloof vertalen naar hun dagelijks leven, met informatieve achtergrondartikelen en reportages over relevante thema’s, een pastorale vragenrubriek, herkenbare columns en gedichten. Er is ook volop plaats voor schitterende natuurfotografie, kunst, humor, psychologie en duurzaam leven. Het magazine richt zich op iedereen vanaf 50 jaar. Bent u nog geen abonnee? Bekijk dan onze abonnementen en word lid!

Reageren

* Door dit formulier te gebruiken, gaat u akkoord met de opslag en verwerking van uw gegevens door deze website.