Home Thema'sBemoediging Schuldgevoel loslaten: hoe doe je dat?

Schuldgevoel loslaten: hoe doe je dat?

door Caroline de Vente
Schuldgevoel loslaten

We maken een fout, hebben het beter dan de ander of stellen een vriendin teleur. Schuldgevoel kennen we allemaal, maar hoe laat je het los?

Het loslaten van schuldgevoel vraagt enige introspectie. Je kunt het schuldgevoel pas loslaten door ze toe te laten. Dat klinkt tegenstrijdig, maar wil schuldgevoel ons vaak iets vertellen. We kunnen leren van onze schuldgevoelens. Onderzoek ze.

Welke emotie verbergt de schuld?

Schuldgevoelens zijn zogenaamde quasi-emoties. Vaak schuilt er onder schuldgevoel een emotie van angst, onzekerheid of machteloosheid. Je kunt, bijvoorbeeld, bang zijn om afgewezen te worden, wanneer je iemand teleurstelt. Of je kunt je schuldig voelen omdat jij gezond bent en je partner niet. Daaronder schuilt een gevoel van machteloosheid.

Voel jij je schuldig en wil je deze gevoelens loslaten? Vraag je dan allereerst af welke gevoelens het schuldgevoel verbergt. Ook is het van belang om te achterhalen waar het gevoel van schuld vandaan komt. In schuldgevoel schuilt namelijk een waardeoordeel.

Onderzoek

De wortels van ons schuldgevoel liggen soms in onze jeugd. Wanneer je geneigd bent om te voldoen aan de verwachtingen van anderen, schieten we soms tekort in eigen behoeftes. Het is dan belangrijk om te ontrafelen welke behoeften je hebt. Stroken deze wellicht niet met de verwachtingen van je omgeving en komt daar een gevoel van tekort vandaan?

Ben je, bijvoorbeeld, opgevoed met het idee dat je altijd aan een checklist moet voldoen; omdat je anders niet goed genoeg bent? Dan is het aannemelijk dat je de vermeende oorzaak en gevolg nog steeds toepast op je dagelijks leven. Kreeg je vroeger vaak de schuld, ook al lag het buiten jouw macht? Dan is het mogelijk dat je jezelf nog steeds verantwoordelijk acht.

Actie

Als je inzicht hebt gekregen in de oorzaak en achterliggende emoties; kun je ze loslaten. Je kunt de boodschap achterhalen en acties verbinden aan het schuldgevoel. Bij het vasthouden aan het verleden geef je geen kans aan het heden. Wanneer heb je voldoende schuldgevoel ervaren om je schuld in te lossen? Wat lost het op? Vraag je af wat je kunt doen om het schuldgevoel los te laten. Kun je ervoor kiezen om negatieve emoties bij de ander laten of kun je meer eigen behoeftes najagen? Kun je oefenen in ‘nee’ zeggen? Welke situatie moet je accepteren, omdat je er simpelweg niets aan kunt doen?

Zelfcompassie

Hoe reageer je wanneer een vriend of vriendin je opzoekt en nare gevoelens deelt? Waarschijnlijk bemoedig je hem of haar. Doe je hetzelfde voor jezelf of vind je dat je je niet aan moet stellen? Na acceptatie van het schuldgevoel komt berusting. Wees dankbaar voor de schuldgevoelens, vergeef jezelf en oefen in zelfcompassie. In dat proces ga je de vrijheid tegemoet en zal het gevoel loslaten.

Lees ook: Emoties toelaten: hoe ga je ermee om wanneer iets moeilijks gebeurt?

Elisabeth Magazine (2021, editie 22) verschijnt in november en gaat over schuldgevoel. Ook de Elisabeth ontvangen? Neem een abonnement

Tekst: © Elisabeth (Caroline de Vente)
Beeld: Ekaterina Bolovtsova via Pexels

Elisabeth is een magazine dat ingaat op actuele geloofs- en levensvragen van mensen van vandaag. Het biedt op persoonlijke manier bemoediging en steun vanuit het christelijk geloof. Dat gebeurt in een gevarieerde mix met verhalen van mensen over hoe zij het geloof vertalen naar hun dagelijks leven, met informatieve achtergrondartikelen en reportages over relevante thema’s, een pastorale vragenrubriek, herkenbare columns en gedichten. Er is ook volop plaats voor schitterende natuurfotografie, kunst, humor, psychologie en duurzaam leven. Het magazine richt zich op iedereen vanaf 50 jaar. Bent u nog geen abonnee? Bekijk dan onze abonnementen en word lid!