Home Thema'sLeven Dit zijn de meest populaire goede voornemens (met tips hoe je ze in 2022 wél volhoudt)

Dit zijn de meest populaire goede voornemens (met tips hoe je ze in 2022 wél volhoudt)

door Caroline de Vente
Goede Voornemens

2022 staat voor de deur en traditiegetrouw beginnen we het jaar met goede voornemens. Dit zijn al jarenlang de meest populaire goede voornemens en zo houdt je ze dit jaar wél vol.

Populaire goede voornemens:

  • Afvallen
  • Meer sporten en bewegen
  • Minder alcohol drinken
  • Minder eten
  • Minder druk maken om dingen
  • Stoppen met roken
  • Mediteren
  • Geld sparen
  • Meer op de hoogte zijn van de actualiteiten in de wereld
  • Vaker op reis gaan en meer van de wereld zien
  • Meer tijd met familie en vrienden doorbrengen
  • Meer tijd aan jezelf besteden
  • Vrijwilligerswerk doen
  • Duurzamer leven
  • Nieuwe baan
  • Vaker schoonmaken
  • Minder schelden (verrassende stijger in populariteit)

Goede voornemens volhouden

De gemiddelde Nederlander houdt zijn of haar goede voornemens twaalf dagen vol. Hoe komt het dat we met zoveel idealen het jaar inluiden, maar dat 23% van de goede voornemens al in de eerste week van januari sneuvelt? Welnu, dat is eigenlijk heel simpel. Afvallen, sporten en stoppen met roken zijn prachtige doelen. Ze vergen niet alleen discipline, maar ook een grote gedragsverandering. Laat dat nu precies iets zijn, waar onze hersenpan niet helemaal op geprogrammeerd is. Over het algemeen verkiezen we liever het gemak op de korte boven de winst op lange termijn.

Tips om goede voornemens vol te houden:

1. Maak je doelen concreet en begin klein

Concretiseer je hoofddoel en formuleer kleine stappen om daar te komen. Die kleine stappen zijn kleine doelen op zich binnen een overzichtelijke periode. Wil je, bijvoorbeeld, duurzamer leven? Dan zijn dit 13 groene stappen die je direct kunt zetten.

2 . Koppel je tussentijdse doel aan een moment

Koppel eerder genoemde kleine doelen aan een concreet moment.

Wil je, bijvoorbeeld, meer bewegen? Maar sport je normaliter nooit? Stel jezelf dan niet tot doel om direct zes keer per week naar de sportschool te gaan, maar begin klein en kies ervoor om iedere dag na het eten een rondje te wandelen. Na verloop van tijd kun je dan altijd nog uitbreiden met een of meerdere keren per week sporten. Tip: kies dan wel een sport die bij je past. Zo houd je het makkelijker vol én heb je er nog plezier in ook.

Hoe ziet dat er concreet uit?

‘Minder drinken’ is een veelgehoord voornemen. Geen gek idee, want de Gezondheidsraad is duidelijk: zelfs één glas wijn is ongezond. Stel, je goede voornemen is om minder alcohol te drinken:

  • Dan is ‘Dry January’ wellicht een mooi tussentijds doel. Je laat dan de hele maand januari dat ene wijntje staan. Klinkt één maand geen alcohol te groots? Kies er dan voor om in eerste instantie doordeweeks niet te drinken. Gaat dat je moeiteloos af, dan breid je uit.
  • Weet waar je het voor doet en begin met research. Bekijk, bijvoorbeeld, eerst de documentaire ‘The Truth About Alcohol’, waarin spoedarts Javid Abdelmoneim de (lichamelijke) effecten van alcoholgebruik onderzoekt.
  • Zoek gelijkgestemden. Meld je aan op IkPas of  word lid van de facebookgroep Januari 0.0, waarin ervaringen worden uitgewisseld, evenals allerlei tips voor lekkere alcoholvrije alternatieven. Zo weet je je verbonden met anderen die hetzelfde doel hebben én wordt de verandering al iets makkelijker.

Wil je meer tijd voor jezelf en met vrienden?

  • Neem dan direct een abonnement op Elisabeth Magazine;
  • Word lid van Elisabeth Leest, onze gratis online boekenclub op Facebook;
  • Neem, zodra Elisabeth op de mat ploft, een half uurtje de tijd om hem te lezen;
  • Breng hem vervolgens naar een vriend(in);
  • Ziedaar: twee vliegen in één klap. Als dat goede voornemen zo geen makkie wordt.. 😉

Tekst: Caroline de Vente (Elisabeth Magazine)
Beeld: Vlada Karpovich (via Pexels)