fbpx
Home Interview Egbert Modderman schildert levensgroot:

Egbert Modderman schildert levensgroot:

‘Ik wil dat het verhaal op een schilderij iets met je doet’

door Danielle Feddes
Egbert Modderman

Egbert Modderman is een jonge kunstschilder uit Groningen. Hij maakt voor de Martinikerk in die stad een achtdelige serie van de ‘werken van barmhartigheid’. In de Verenigde Staten werd een galerie speciaal voor zijn werk ingericht. In mei 2022 werd zijn portret van Sint Dominicus onthuld dat hij maakte voor de Dominicaner Abdij in Antwerpen. Dit laatste schilderij is binnen zijn oeuvre een uitzondering.  

,,Ik wil dat het verhaal op een schilderij iets met je doet. Ik werk daarom op levensgroot formaat. Daardoor gebeurt er iets in je hersenen. Op vrijwel al mijn schilderijen staat ook altijd iemand die de kijker recht aankijkt. Dat doe ik omdat iemand die je aankijkt, je raakt. Het net onthulde schilderij van Sint Dominicus dat in Dominicaner Abdij in Antwerpen komt te hangen, is een van de weinige van mijn schilderijen waarop dat niet gebeurt. Toen ik me voor dit schilderij in zijn leven verdiepte, las ik dat hij veel predikte. Dat doen dominicanen nog steeds, het is een predikorde. Ik las ergens dat hij om zijn schoenen te sparen op blote voeten van stad tot stad liep. Hij deed ze voor het preken weer aan, om er netjes uit te zien.

Kwetsbaar beeld

Dat sprak tot mijn verbeelding. Dus ik heb hem geschilderd, zittend op een muurtje terwijl hij zijn voeten reinigt. Zijn schoenen staan al klaar. Het is een wat intiem, kwetsbaar beeld, waarin je die heilige als het ware betrapt. Ik vond dat een mooi contrast voor iemand die altijd menigten toespreekt. Ik heb als model iemand gezocht die paste bij de beschrijving en hem op een muurtje in de Martinikerk gezet. De achtergrond met de blauwe lucht heb ik erbij gefantaseerd, want de kap zo met het zwart over wit dragen de dominicanen alleen buiten.

‘Ik probeer om echte mensen vast te leggen’

Wat ik mooi vond aan het maken van een werk voor een katholiek klooster is dat die beelden belangrijk voor mensen zijn. De broeders leerden me over het begrip devotie dat ik als protestantse jongen niet zo ken. Het is het idee dat mensen een speciale band kunnen hebben met een specifiek beeld of een schilderij en dat dat hun geloof verdiept. Als je dan ook ontdekt dat deze mensen allemaal echt een persoonlijke band voelen met Dominicus, dan is het best een bijzondere opdracht. Je vraagt je toch af of ze hem herkennen in mijn beeld van hem. Gelukkig waren de opdrachtgevers er erg blij mee.”

Jij schildert figuratief. Kun je zelf eigenlijk genieten van moderne kunst?

Dat hangt ervan af. Je hebt twee soorten kunstenaars, denk ik. Mensen die proberen echt iets moois te maken en mensen die kunstenaar spelen. Dan krijg je werk met een heel interessant-doenerig, ingewikkeld verhaal erbij. Ik geloof niet zo snel dat ik ergens te dom voor ben, dus daar heb ik niet zo veel mee. Maar als je iets heel abstracts maakt, en jij kunt me oprecht en enthousiast vertellen waarom het zo gemaakt is, dan kan ik er ook echt als een blok voor vallen.

Markante koppen

Ja, iets moet oprecht zijn, dat probeer ik zelf ook te maken. Ik probeer ook om echte mensen vast te leggen. Markante koppen, dat wel, maar niet per se alleen mooie mensen. Omdat ik geen gelijkende portretten maak, kan ik de modellen ook kiezen, zodat ze passen in het verhaal dat ik wil vertellen.”

Tekst Marieke Laauwen

Beeld Marleen Annema

Egbert Modderman schildert momenteel de werken van barmhartigheid in de Martinikerk in Groningen. Hoe hij dat doet, lees je in het magazine Elisabeth. Wil je Elisabeth Magazine ook ontvangen? Kijk hier voor een abonnement!

Lees ook: Elma Hoste gebruikt kunst om mensen met andere ogen naar de schepping te laten kijken

 

 

Copyright © Royal Jongbloed All Rights Reserved