fbpx
Home Column ‘De Here regeert de wereld door gebed’

‘De Here regeert de wereld door gebed’

door Daniëlle Heerens

Laatst hadden wij een gastpredikant, die vriendelijk vroeg of wij al een woning hadden gevonden. ‘Want ik volg u zo’n beetje via het redactioneel in de Elisabethbode.’ Ik kon blij melden dat wij inderdaad begin december hopen te verhuizen. (Dan weet u dat allemaal ook even.) Wij hebben iets gevonden wat voldoet aan drie hartenwensen: een sfeervol huis, ruimte eromheen en vooral… gelegen op een stil plekje.

Dat laatste maakte onze zoektocht naar een geschikt onderkomen lang niet gemakkelijk. Want vind in ons dichtbevolkte land maar eens een plek waar je geen weg- of luchtverkeer hoort! En waar de buren op een prettige afstand wonen.

Ruimte is schaars in Nederland, maar stilte nog meer. Het is geen wonder dat veel mensen behoefte hebben aan een paar dagen in een klooster. Eindelijk tijd vrijmaken voor stilte, bezinning over het geloof in Jezus, voor contact met God en met je ziel. En om de lectio divina te ervaren, waarvan u iets in dit nummer kunt proeven.

Toch zijn er in ons land nog maar weinig mensen die voor altijd zouden willen intreden. Laatst vond ik bij de kringloop een boeiend boek getiteld Moeilijk te geloven: het relaas van een jonge vrouw die het heeft geprobeerd, een leven als non. Ze had als kloosterbewoner intens genoten van de stilte, het doordenken en doorleven van Bijbelgedeelten, het diepgaande contact met de Allerhoogste, de rituelen, de gebeden. Maar uiteindelijk voelde ze zich te veel ingeperkt om non te kunnen worden. Toch vertelt de jonge Nadia Kroon in dit nummer dat het klooster voor haar wél de plek is waar ze thuishoort. Wat een bijzonder verhaal heeft zij te vertellen.

In de hele wereld zijn er nog steeds (jonge) mensen die zich geroepen voelen tot een leven van dienstbaarheid en gebed. In Nederland ontstaan ook protestantse leefgemeenschappen die geënt zijn op de kloostertraditie. Wat mij altijd bemoedigt, is de uitspraak die mijn moeder vaak bezigde: ‘De Here regeert de wereld door gebed.’ Op honderdduizenden plaatsen op aarde vouwen mensen hun handen.

Uit de Bijbel weten we dat God luistert en ook reageert op onze gebeden. We worden opgeroepen te blijven bidden, te zoeken en te kloppen op de hemeldeur. Die deur gaat altijd open. Want ja, die deur, dat is Jezus Zelf.

Tekst: © Elisabethbode (Thea Westerbeek)

De Elisabethbode is een magazine dat ingaat op actuele geloofs- en levensvragen van mensen van vandaag. Het biedt op persoonlijke manier bemoediging en steun vanuit het christelijk geloof. Dat gebeurt in een gevarieerde mix met verhalen van mensen over hoe zij het geloof vertalen naar hun dagelijks leven, met informatieve achtergrondartikelen en reportages over relevante thema’s, een pastorale vragenrubriek, herkenbare columns en gedichten. Er is ook volop plaats voor schitterende natuurfotografie, kunst, humor, psychologie en duurzaam leven. Het magazine richt zich op iedereen vanaf 50 jaar. Bent u nog geen abonnee? Bekijk dan onze abonnementen en word lid!

Reageren

* Door dit formulier te gebruiken, gaat u akkoord met de opslag en verwerking van uw gegevens door deze website.

Copyright © Royal Jongbloed All Rights Reserved