Heel wat mensen op de wereld zijn klimaatmoe. Misschien geldt dat ook wel voor jou. Maar toen we ons lezerspanel van Elisabeth Magazine vorig jaar een aantal thema’s voor 2024 voorlegden, had de meerderheid een voorkeur voor ‘duurzaamheid’.
Maar nu dus de klimaatvermoeidheid. Die ontstaat meestal niet uit desinteresse, maar uit een gevoel van hopeloosheid: wat helpt het als ik duurzame keuzes maak, terwijl grote bedrijven maar doorgaan met de uitstoot van broeikasgassen? En terwijl er in andere landen rivieren en meren worden vervuild? Wat maakt het uit wat ik doe of laat?
Je hoort nooit meer iets over de ozonlaag
Daarom in deze column een positieve insteek, want we hebben als eenling wel degelijk invloed! Bovendien: een heleboel eenlingen vormen samen een massa. Die massa riep in de jaren tachtig bijvoorbeeld om fosfaatvrije wasmiddelen, met als resultaat dat fabrikanten hun producten inderdaad aanpasten. We wilden geen cfk’s meer in onze spuitbussen, omdat ze de ozonlaag aantastten – die schadelijke drijfgassen zijn inderdaad verboden en je hoort nooit meer iets over de ozonlaag.
Repaircafé
We zijn ons in vergelijking met twintig, dertig jaar geleden veel meer bewust geworden van het effect dat ons gedrag heeft op het klimaat. Toen het in de jaren negentig nog helemaal niet in de mode was, bezocht ik vol enthousiasme de kringloopwinkel. Tegenwoordig zijn kringloopwinkels populairder dan ooit. Rijk en arm staan in de rij voor het repaircafé; velen gunnen hun kapotte apparaten graag een tweede leven in plaats van iets nieuws aan te schaffen.
We zijn ons meer bewust van het effect van ons gedrag op het klimaat
We gaan ook zuiniger om met energie. We eten minder vlees. Sommige van deze keuzes hebben ook te maken met onze portemonnee, maar voor het klimaat maakt dat niet uit. Anderzijds: velen van ons kopen biologisch of rechtstreeks bij de boer, en dat is meestal niet goedkoper.
Goed bezig
In de winkels krijgen we geen plastic zakken meer mee. Plastic rietjes, frietbakjes en bekers zijn in de ban gedaan. Gloeilampen zijn uit onze woningen verdwenen ten gunste van ledverlichting. Kortom: we zijn goed bezig; we hebben invloed. In Elisabeth Magazine en op Elisabethmagazine.nl vind je nog veel meer inspiratie om zorgvuldig om te gaan met de schepping. Want alle beetjes helpen.
*Overigens: we zijn nog op zoek naar lezers tussen de 40 en 50 jaar die willen deelnemen in ons lezerspanel. Af en toe leggen we aan dit panel een vraag of stelling voor of laten we hen meebeslissen over thema’s of coverfoto’s. Meld je aan via:
Tekst: Thea Westerbeek
Beeld: pexels, Suzy Hazelwood
Meer lezen?
Wil je graag voordelig kennismaken met Elisabeth Magazine? Kijk hier voor onze nieuwe actie!
