Home Vragenrubriek ‘Ik verlang niet meer naar de hemel’

‘Ik verlang niet meer naar de hemel’

door htromp

Ik ben zo gelukkig dat ik niet meer naar de hemel verlang. Is dat erg?

Je stelt een mooie vraag en ik vind het wel een beetje aandoenlijk dat je je afvraagt of dat erg is. Daar zit toch iets van een schuldgevoel in: Mág ik zo wel denken? Geloof ik dan wel ‘goed’? Gelovigen hebben toch vaak de gedachte meegekregen: hier beneden is het niet.

Het is voluit bijbels
Ik vind het juist een goed teken dat je je gelukkig voelt en het is voluit bijbels. In het Oude Testament is er grote waardering voor het geschapen leven op aarde en de Schepper. Psalm 8 begint en eindigt met de woorden ‘Heer, onze Heer, hoe machtig is uw naam op heel de aarde.’ In de boeken van Mozes – denk aan de Tien Woorden – en in de boeken van de profeten gaat er veel aandacht uit naar het menselijk bestaan in al z’n dimensies.

Ook voor Jezus is het aardse leven van grote waarde als we kijken naar de vele verhalen over genezingen, de vermenigvuldiging van brood in de diverse evangeliën en de aardse beelden in de gelijkenissen. Je voelt je gelukkig en bent God dankbaar voor alles wat je hier op aarde uit zijn hand ontvangt. Daar heb je voorlopig genoeg aan!

Loslaten
Het zou best kunnen dat je beleving nog eens verandert. Wanneer je oud(er) wordt, regelmatig afscheid neemt en steeds meer moet loslaten, ontstaat er – geleidelijk – een proces van onthechting. Je gedachten gaan terug naar wat er achter je ligt, maar je staat ook stil bij de laatste grens van het leven en wat er daarna komt. Dán is het meer de tijd dat ons verlangen naar de hemel gaat groeien.

‘Voor alles wat gebeurt, is er een uur’, zegt Prediker. Er is een tijd om van het aardse leven te houden – de tijd van leven die we waarderen en waarvan we mogen genieten – én er is een tijd om naar een ander leven te gaan. Dat leven is vanuit ons perspectief nog onzichtbaar, maar we vertrouwen het graag aan God toe.

Tekst: © Elisabeth (Evert Pieter van der Veen)

Elisabeth is een magazine dat ingaat op actuele geloofs- en levensvragen van mensen van vandaag. Het biedt op persoonlijke manier bemoediging en steun vanuit het christelijk geloof. Dat gebeurt in een gevarieerde mix met verhalen van mensen over hoe zij het geloof vertalen naar hun dagelijks leven, met informatieve achtergrondartikelen en reportages over relevante thema’s, een pastorale vragenrubriek, herkenbare columns en gedichten. Er is ook volop plaats voor schitterende natuurfotografie, kunst, humor, psychologie en duurzaam leven. Het magazine richt zich op iedereen vanaf 50 jaar. Bent u nog geen abonnee? Bekijk dan onze abonnementen en word lid!