Een kijkje in de geschiedenis van Elisabeth laat zien dat de Elisabeth steeds veranderd is en met haar tijd is meegegroeid. Dit voorjaar is het magazine weer helemaal gerestyled. Met de frisse nieuwe look richt de Elisabeth zich nu ook op een jongere doelgroep.
De geschiedenis van de Elisabethbode gaat lang terug. In 2020 bestond de Elisabethbode negentig jaar! Dat werd gevierd met een speciaal jubileumnummer en de presentatie van de Elisabethbijbel. We kregen ook een andere naam: Elisabethbode werd Elisabeth Magazine. We heten dus nog steeds Elisabeth, alleen vinden we de toevoeging ’Magazine‘ een stuk vlotter klinken dan ’Bode‘.
Make-over
We mogen dan een oudere dame zijn, toch zijn we nog altijd een graag geziene verschijning. Onze huidige lezers waarderen het blad hoog, dat blijkt keer op keer uit lezersonderzoeken. Alleen de jongere generatie weet vaak niet van ons bestaan af. Van de ’Elisabethbode‘ hebben ze soms wel eens gehoord, maar dat het blad nog bestaat, weten ze vaak niet.
Als christelijk tijdschrift zijn we ook voor een jongere doelgroep interessant
Omdat we ervan overtuigd zijn dat we als christelijk tijdschrift qua inhoud en uitstraling ook voor een jongere doelgroep interessant zijn, hebben we ervoor gekozen een verjongingskuur te ondergaan. Met deze make-over hopen we ook aantrekkelijk te zijn voor een jongere doelgroep, zeg maar veertig plus.
TinekeWerkt
Tineke van der Jagt van grafisch ontwerpbureau TinekeWerkt uit Deventer verzorgt al jaren de opmaak van Elisabeth. ,,We ontwerpen veel magazines, creatieve en zakelijke, voor bedrijven en consumenten, voor losse verkoop en abonnementsverkoop. Met een team van acht ontwerpers en dtp’ers werken we daarnaast ook aan andere soorten opdrachten, van concept of eerste idee naar het ontwerp, voor zowel print als online.“
Wat zijn de voornaamste veranderingen die jullie onlangs hebben doorgevoerd aan de Elisabeth?
Tineke: ,,De ambitie van de redactie was om wat jongere lezers aan te spreken. En met jonger bedoelen we 40 tot 45 jaar. We willen graag dat het magazine fris en kleurrijk is, met tegelijkertijd lucht en ruimte erin. We stellen onszelf altijd de vraag: Welk gevoel wil je dat mensen hebben na het lezen van het blad? Dat gevoel proberen we te vangen in een moodboard, een digitale collage.
Met name de cover heeft aandacht gekregen. De cover van Elisabeth heeft in de loop van de tijd al diverse malen veranderingen ondergaan. We hebben ervoor gekozen om mensen voor of in een gekleurde omgeving te zetten. We zochten naar een manier om Elisabeth te onderscheiden van concurrerende bladen en haar een eigen gezicht te geven. En ook om een duidelijke lijn in de cover te brengen.“
Je moest zowel rekening houden met oudere abonnees als jongere lezers. Welke uitdagingen gaf dat?
,,Je kunt op verschillende manieren rekening houden met de doelgroep. We wilden ons in de fotografie richten op deze jongere leeftijd. Dat doen we onder andere door jongere mensen op de cover te zetten en in het blad te laten terugkomen.
Tegelijkertijd is het belangrijk om rekening te houden met de huidige abonnees. Deze zijn vaak een stuk ouder. In de keuze voor de typografie, de lettertypes, hebben we gekozen voor een goed leesbare letter, zodat het ook voor de oudere lezers goed te lezen is.“
Wat komt er allemaal kijken bij het opmaken van de Elisabeth?
,,We starten altijd met het maken van een beeldplank. Vervolgens kijken we welke artikelen er allemaal in het blad moeten komen en wat voor soort beeld daar bij past. Dat kunnen foto’s of illustraties zijn. Bij sommige verhalen is het lastig om fotografie te maken omdat het een abstract verhaal is, of omdat het zich afspeelde in de tijd voordat er fotocamera’s waren. Dan is een illustratie handig.
Bij foto’s kijken we wat voor soort fotografie passend is: portretfotografie, met of zonder achtergrond, moeten mensen in de lens kijken of juist niet, willen we dat ze helemaal op de foto staan, of alleen hun gezicht, enzovoorts. Zo zoeken we naar afwisseling in het blad in rubrieken, zodat het een aansprekend gemixt geheel wordt.
Door de afwisseling in rubrieken wordt het een aansprekend gemixt geheel
Dan gaan we alles uitwerken. We kijken of de typografie die we bedacht hebben werkt of niet. Bij het ontwerpen hiervan kun je onder andere aan twee knoppen draaien: Je kunt de letters vergroten, of de regelafstand. Vaak hebben beide manieren hetzelfde effect op de leesbaarheid. Vervolgens maken we een aantal proefpagina’s en van daaruit werken we de hele opmaak uit.“
Miniposter op de achterkant
,,Bij het kiezen van de achtergrondkleuren kijken we altijd welk kleurtype het model op de foto heeft: Goud is warm en zilver is koud. Vervolgens kijken we welk kleurenpallet er het beste bij past: lente, zomer, herfst of winter. Van daaruit gaan we schilderen met kleuren.“
Ook de achterkant heeft extra aandacht gekregen. Tineke: ,,We horen regelmatig dat mensen de pagina’s met gedichten uitscheuren en ophangen. We doen er dan ook ons best voor om daar even wat moois van te maken, zodat het echt een miniposter is.“
Denk je dat een papieren magazine nog toekomst heeft?
Tineke: ,,Je hoort vaak dat er minder gelezen wordt van papier, maar wist je dat dames van veertig plus de doelgroep is die nog het meest papieren magazines leest? Wat dat betreft zit Elisabeth dus op de goede weg.“
Wil je graag kennismaken met ons vernieuwde magazine? Neem nu heel voordelig een Elisabeth abonnement.
Tekst: Daniëlle Feddes
Beeld: Jill Nijhof