Home AgendaWanderlust: lust om te reizen, dwalen en ontdekken

Wanderlust: lust om te reizen, dwalen en ontdekken

Tentoonstelling in Dordrechts museum

door Danielle Feddes
vrouw in avondlucht

De lust om te reizen, om te dwalen en te ontdekken. Dat heet Wanderlust. Met dit verlangen reisden levenslustige Nederlandse kunstenaars in de negentiende eeuw de gehele wereld over en maakten schitterende kunstwerken van leuke plekjes. Een soort vakantiekiekjes. Ze zijn van 19 juni tot en met 8 januari te zien in het Dordrechts Museum.

Levenslustige Nederlandse kunstenaars in de 19e eeuw

De tentoonstelling Wanderlust toont meer dan honderd werken van beroemde kunstenaars en vergeten (vrouwelijke) kunstenaars als Anna van Sandick, Elisabeth Koning en Betzy Berg. Veel kunstenaars startten de reis in Italië, maar de avonturiers gingen ook naar Duitsland, Normandië, Scandinavië, de Verenigde Staten, Suriname en toenmalig Nederlands-Indië.

Maar veel mooier – qua kleur en licht-donkereffect – is het schilderij La Grotta di Posillipo bij Napels.

La Grotta di posillipo

La Grotta di Posillipo bij Napels, Antonie Sminck Pitloo, 1826, olieverf op doek, 52 x 39,3 cm

 

Vaste attractie in Italië

Om voor deze Elisabeth in zomerse sferen te blijven, nemen we twee schilderijen onder de loep van de Nederlandse kunstenaar Antoine Sminck Pitloo (1790-1837). Hij vond zijn verblijf in Italië geweldig. Hij bleef er wonen en schopte het zelfs tot directeur van de Academie van Beeldende Kunsten in Napels. Een bekend olieverfschilderij van hem is De kerk van San Giorgio in Velabro te Rome. Volgens de overlevering is dit godshuis gebouwd op de plaats waar de Romeinse geschiedenis begon, namelijk waar de wolf Romulus en Remus vond.

Pas als je beter kijkt, zie je aan het einde enig licht gloren.

Maar veel mooier – qua kleur en licht-donkereffect – is het schilderij La Grotta di Posillipo bij Napels. De grot van Posillipo is een natuurlijke tunnel van zevenhonderd meter lang en zes meter hoog: een vaste attractie voor kunstenaars en toeristen in Italië. Pitloo schilderde de doorgang als een licht opslokkend nauw gat. Pas als je beter kijkt, zie je aan het einde enig licht gloren. Het contrast tussen de donkere grot en de in zonlicht badende rotswand is indrukwekkend.

Tekst: Monique Boom
Beeld:Roberto Nickson via pexels en Rijksmuseum

Meer leuke uittips lezen en 2x per maand de Elisabeth bij jou thuis ontvangen? Kies jouw Elisabeth abonnement.