De hemel: verlangen naar huis

Elisabeth recenseert

door Caroline de Vente
De Hemel

In ‘Elisabeth recenseert’ lezen én beoordelen lezers nieuwe titels. Ditmaal: ‘De hemel’ van Joni Eareckson Tada.

Over De hemel van Joni Eareckson Tada

In De hemel schildert Joni Eareckson Tada een levendig, onweerstaanbaar beeld van ons eeuwige thuis. Ze beschrijft hoe de hemel zal zijn, wie daar zijn en hoe je je kunt voorbereiden op die plek. Ook laat Joni zien hoe de hemel veel meer lijkt op ons leven hier dan we ooit hadden gedacht. Naast prachtige verhalen, mooie gedachten en inspirerende inzichten biedt De hemel bovenal hoop. We mogen leven in de hoopvolle verwachting van de hemel.

Even voorstellen: de recensenten

Elisabeth: “Vol van boeken, vol van De Heilige Drie-eenheid en vol van het leven met de overvloedige mogelijkheden die het biedt. Ik ben momenteel werkzaam als wijkzuster, zorgteam coach, leerlingenbegeleider en herborist. Ik probeer een leven van dienstbaarheid te leiden in de stad. Zijn Woord proberen te vinden in de grote rijkdom aan boeken die ons omringen, maakt het zeer vreugdevol voor me om nu voor het Elisabeth Magazine te lezen en reflecteren.”

Marijke: “Ik ben 70 jaar, ben 49 jaar getrouwd, we kregen 3 kinderen en hebben 4 kleinkinderen in de leeftijd van 9 tot 20 jaar, waar ik een flink aantal jaren met plezier oppasoma voor mocht zijn. Ik doe vrijwilligerswerk onder meer het begeleiden van statushouders die in ons dorp komen wonen. Ik ben lid van een leesclub en een van mijn hobby’s is Postcrossing.”

Wat is je eerste indruk van De hemel?

Elisabeth: “Mooie fotocover! Aandachtig kleurgebruik voor de cover voor de voor- en achterzijde en ook de rug. Gezellige dikke pil om mee op de bank te duiken.”

Marijke: “Verzorgd. De titel spreekt voor zich.”

Wat vind je van de verhaallijn?

Marijke: “Lessen voor de weg naar de eeuwigheid.”

Elisabeth: “Daar vraag je me iets. Er zit mijn inziens geen chronologische verhaallijn in. De vier delen van het boek proberen de schoonheid, betekenis en functie van de hemel te verwoorden. En hoe wij ons hierop kunnen voorbereiden. Dit zijn baude thema’s en omschreven met behulp van bijbelcitaten en persoonlijke verhalen.”

Wat valt je op aan het boek?

Elisabeth: “Joni schiet van persoonlijke verhalen, naar bijbelcitaten, andere boeken, films, persoonlijke meningen, andermans visies, et cetera. Dit zal voor de één ‘levendig’ overkomen, en levendig zoals je een roman leest. Voor de ander zal het ‘rommelig’ lezen met weinig op het hoofdthema.”

Marijke: “De schrijfster gebruikt enorm veel verwijzingen , maar put ook uit een lange levenservaring.”

Wat is je verwachting van het boek en maakt het je verwachtingen waar?

Elisabeth: “Door de titel en de achterflaptekst verwacht je een boek over geloof, geloofsopbouw en de vreugde/zegen die we ervaren door ons geloof. Dat maakt Joni helemaal waar! De nadruk in het boek, zover ik het ervaren heb, lag bij de persoonlijke beleving. Daarnaast worden er geregeld passages uit de bijbel, films en boeken gehaald en naast de persoonlijke ervaring neergezet. Wanneer het thema enigszins nieuw voor je is, zal dit boek een warme deken zijn voor de aftastende christen. Voor mij persoonlijk was het iets te licht in de schaal.”

Marijke: Ik had wel over de auteur gelezen, maar geen boek van haar gelezen. Daardoor had ik geen specifieke verwachting. Het boek trof mij door de levendige, hoopvolle beschrijving van hoe de schrijfster verwacht dat het in de hemel zal zijn. Veelal gegrond op teksten uit de Bijbel.”

Wat vind je van de leesbaarheid?

Marijke: “Erg veel verwijzingen , maar goed leesbaar.”

Elisabeth: “Joni probeert dit grootse thema laagdrempelig te maken door een verhalende toon te hanteren. Alsof je erbij bent, terwijl zij door de onmetelijke grootheid van de hemel waadt. ”

Wat spreekt je aan in De hemel? En wat niet?

Elisabeth: “Ikzelf vond het wat te amicaal van toon en juist door de (in mijn beleving Amerikaanse) toon en spreektrant haakte ik al snel af. Ze valt in herhalingen, ook over persoonlijke ervaringen. Ik vond het vaak niet relevant voor het thema van de passage. Misschien ben ik daar wat streng in. Mooi gevonden is de afsluiting van de hoofdstukken: een bijbelpassage wordt genoemd, met daarbij enkele vragen ter zelfreflectie. Afsluitend een gebed.”

Marijke: “Het geloof en de hoop, die Joni onder woorden brengt, van het eeuwig bij en met Jezus zijn. Deel 3 over de voorbereiding op de hemel en de weg ernaartoe spreekt me het meest aan. Het komt soms over alsof zij het zo zeker weet, terwijl er voor mij toch altijd een mysterie overblijft. Het zal altijd anders zijn dan een mens hier kan beschrijven.”

Typeer het boek in drie woorden:

Elisabeth: “Uitbundig, reisdoel, laagdrempelig.”
Marijke: “Verlangen naar Huis.”