Home Thema'sPastoraat Ik ben bang voor drukke plekken

Ik ben bang voor drukke plekken

door skempenaar

[foto ds. Zegert de Graaf]

Tekst: ds. Zegert de Graaf – Beeld: Elisabeth Ismail

‘Innerlijke rust is Gods geschenk aan allen die bij Hem schuilen’

 

Tekst: ds. Zegert de Graaf – Beeld: Elisabeth Ismail

De gebeurtenissen in Europa – terrorisme, moorden, schietpartijen – beangstigen me zo, dat ik bang ben geworden voor plekken met veel mensen. Zelfs voor de markt. Ik weet dat God bij ons is, maar hoe krijg ik innerlijke rust?

Ja, er gaat van zulke gebeurtenissen iets beangstigends uit. Steeds meer beseffen we dat zoiets ook hier gebeuren kan. Ik kan me uw angst goed voorstellen. Terwijl u weet ‘dat God bij ons is’ hebt u geen innerlijke rust. Dat doet me denken aan het verhaal van een moeder. Haar zoontje lag op zijn kamertje; hij moest gaan slapen. Buiten raasde de storm om het huis. Hij riep: ‘Mama, ik ben bang!’ Moeder riep: ‘Maar je weet toch dat de Here Jezus altijd bij je is?’ Waarop het kind riep: ‘Ja, maar ik wou dat Hij mij een handje gaf!’ Kennelijk zit er verschil tussen ‘iets weten’ (het is je verteld of geleerd, of je hebt het gelezen) en ‘vertrouwen’ (dat innerlijke rust geeft, alsof je voelbaar een hand van Hem krijgt…). Ik denk dat alle gelovigen daarvan weten.

Weet u, vertrouwen is je toe-vertrouwen: aan iemand die vertrouwen wekt met zijn persoon en woorden. Laat wat u hebt gehoord van God, zijn belofte dat Hij ‘erbij zal zijn’, u vertrouwen geven. Anders gezegd: schuil onder de vleugels van Hem die een Schuilplaats is van geslacht tot geslacht (Psalm 90). In de psalmen komt de dichter soms niet verder dan: ‘Here, bij U schuil ik!’ Dan gaat hij het leven weer in, waarin van alles gebeuren kan, want op elk moment is ons leven bedreigd! Wilt u Gods hand voelen? Begin dan met u aan die hand toe te vertrouwen. Innerlijke rust is Gods geschenk aan allen die bij Hem schuilen. Zoals Jezus sprak: ‘Komt allen tot Mij… en Ik zal u rust geven.’

Kan je dan niets meer gebeuren? Nou, er kan nog van alles gebeuren: lees de psalmen, volg Jezus zelf tot op het kruis. Maar één ding kan niet gebeuren: dat God niet meer bij je zou zijn. Hij bewaart je door alles heen wat angst aanjaagt. HERE is zijn naam: IK ZAL ERBIJ ZIJN. Ook op de markt.

.

Reageren

* Door dit formulier te gebruiken, gaat u akkoord met de opslag en verwerking van uw gegevens door deze website.