Home Column Heb jij bereikt wat je wilde bereiken?

Heb jij bereikt wat je wilde bereiken?

door htromp

Het is vast ontstaan toen ik vorig jaar veertig werd. Na mijn verjaardag begon het te kriebelen: of ik wel echt deed wat ik wilde doen, en of ik wel echt bereikt had wat ik wilde bereiken. Dus ik dacht na (dat stopt nooit bij mij), en ik praatte er met wat vriendinnen over. Er werd mij een coach aangeraden met wie ik vervolgens een paar gesprekken had. Met huiswerk natuurlijk. De gesprekken gingen steeds over de vraag: wat houdt mij eigenlijk tegen?

Ik biechtte bij mijn moeder: ‘Mam, het voelt zo luxe om na te denken over de vraag wat ik zou willen bereiken, wat ik echt geweldig zou vinden om te gaan doen. De arme kindertjes in Afrika en hun moeders hebben helemaal niets te kiezen! Die moeten toch gewoon doorgaan?’ Mijn moeder, die ons altijd op het hart drukte om bescheiden te zijn, zei: ‘Dat die arme vrouwen in Afrika niets te kiezen hebben, betekent niet dat jij jezelf die keuze moet ontzeggen. Jij hebt die keuze wél.’

Mijn persoonlijke missie
Die kwam binnen. Vlak erna overleed Rachel Held Evans… én Kinga Bán verliet het aardse bestaan. Twee vrouwen die hun stem lieten horen; eigen keuzen maakten. Ik dacht: wat als ze dat niet hadden gedaan; wat als ze zich uit valse bescheidenheid stil hadden gehouden? Ik ging Steven Covey lezen en nadenken over mijn persoonlijke missie in het leven. Best tof eigenlijk om dat eens op een rijtje te zetten. Uiteindelijk besloot ik iets te gaan doen waarnaar ik al jaren verlangde: preken in de kerk. En het lukte!

Op mijn eenenveertigste verjaardag zat ik een hele ochtend op de bank. Moe van alles wat ik dat jaar had gedaan. Ik gaf mezelf een ochtend lezen cadeau. Met chocola. Ik schreef ook op waarvoor ik dankbaar was in dat jaar. De wijze raad van mijn moeder. En alle energie die was losgekomen, omdat ik een beetje eerlijker naar mezelf toe was geworden.

Tekst: © Sestra magazine (Janneke Burger)

Sestra wil vrouwen inspireren en ondersteunen in het verbinden van hun geloof met het dagelijks leven. Dit doen wij in onze boeken en magazines, via de blogs en binnenkamers op onze website en door mooie quotes op onze social media.