Home Thema'sGezondheid 4 tips tegen verveling

4 tips tegen verveling

door htromp

Buiten schijnt de zon, maar jij moet zoveel mogelijk binnenblijven. De sportles gaat niet door, de verjaardag van je vriend is afgelast en als je de televisie aanzet, word je angstig door het coronanieuws. Hoe geef jij in deze gezondheidscrises een goede invulling aan je dag? 4 tips tegen verveling van psycholoog Harrie Nijland.

  1. Geef structuur aan je dag

“Sta elke ochtend om dezelfde tijd op en ga op vaste tijden eten. Alle activiteiten buitenshuis zijn afgelast, dus geef jezelf binnenshuis activiteiten. Werk elke ochtend een klusje weg. Een keukenkast opruimen, de schuurdeur repareren of een paar uurtjes in de tuin werken. In de middag plan je een leuke activiteit. Doe een spelletje, maak een kleine wandeling of bak een lekkere cake en deel die met de buren. Even voor de deur zetten en een WhatsApp bericht sturen dat er wat lekkers voor ze klaarstaat.”

  1. Breng tijd met God door

“Je hebt extra tijd om met God door te brengen. Dat kan in deze tijd een prachtige verdieping geven. Wat is God zijn bedoeling achter deze pandemie? Denk na over deze vragen en breng ze bij God. Pak dat ene boek uit je kast waarin mooie geloofsvragen behandeld worden, of ga in je tuin of op je balkon in de zon zitten, sluit je ogen en praat met Hem.”

  1. Bel met elkaar!

“En dan niet gewoon met de telefoon, maar ga via WhatsApp of Skype beeldbellen met elkaar. Neem er uitgebreid de tijd voor, zoals je ook doet als je bij je vriend of familielid op visite gaat. Schenk een kop koffie (of misschien een glas wijn) in, een koek of stuk kaas erbij en zoek een gezellig hoekje om te kletsen. In de avond is het extra gezellig om een kaars erbij aan te steken. Je kunt elkaar misschien niet een knuffel geven, maar je bent wel bijgepraat en kunt elkaar bemoedigen.”

  1. Kijk beperkt naar het nieuws

“Het is goed om het nieuws te volgen, maar doe dat een of maximaal twee keer per dag en laat het daarbij. Het voorkomt dat je (extra) angstig wordt. Het is goed om een gezonde angst te hebben. Hierdoor raak je niet overmoedig en doe je dingen die risicovol zijn. Angst beschermd je. Maar je moet niet te bang worden. Dan ga je malen en scenario’s verzinnen en kom je in een kramp. Probeer niet te denken in: ‘Ja, maar’. Maar in: ‘En dan?’. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil naar de supermarkt, maar ik ben verkouden, dus ik mag niet gaan.’ Of: ‘Ik wil naar de supermarkt en ik ben verkouden, dan bestel ik mijn boodschappen online en kan ik meteen zware artikelen bestellen die ik een volgende keer niet mee hoef te slepen.’ Tot slot: laat je raken door het nieuws, maar laat het je niet treffen.”

Tekst: © Elisabeth (Hilde Kooij)

Elisabeth is een magazine dat ingaat op actuele geloofs- en levensvragen van mensen van vandaag. Het biedt op persoonlijke manier bemoediging en steun vanuit het christelijk geloof. Dat gebeurt in een gevarieerde mix met verhalen van mensen over hoe zij het geloof vertalen naar hun dagelijks leven, met informatieve achtergrondartikelen en reportages over relevante thema’s, een pastorale vragenrubriek, herkenbare columns en gedichten. Er is ook volop plaats voor schitterende natuurfotografie, kunst, humor, psychologie en duurzaam leven. Het magazine richt zich op iedereen vanaf 50 jaar. Bent u nog geen abonnee? Bekijk dan onze abonnementen en word lid!